Blogarchief

donderdag 21 oktober 2010

GPS wandeling wijndorp Produit 13 km, hoogte: 550 - 1290 m, datum: 14-06-2010, Ovronnaz - Wallis, Zwitserland.

Ik ga speciaal met vakantie naar Zwitserland voor het wandelen in de bergen. Bij voorkeur doe ik dat in de maand juni. De bergtoppen zijn dan nog bedekt met sneeuw, maar de alpenweiden al heerlijk groen met vele veldbloemen. Een prachtig landschap waar ik iedere keer weer volop van kan genieten. Dit jaar ontdekte ik dat Zwitserland eigenlijk nog veel meer aan landschappelijk schoon heeft te bieden.
De wijngaarden waar ik doorheen reed, op weg de helling omhoog, naar mijn vakantiebestemming in het bergdorp Ovronnaz, zagen er werkelijk prachtig uit. Daar wilde ik zeker wel eens doorheen wandelen! Ik zag op de kaart dat ik vanuit Ovronnaz een mooie rondwandeling, over de langs de berghelling op terrassen gelegen wijngaarden, naar het wijndorp Produit kon maken, en via het dal van de bergrivier Losentse weer terug omhoog naar Ovronnaz.
 De totale lengte van de tocht is 13 km. Het hoogteverschil dat moet worden overbrugt is 730 meter. De route start vanaf de onderzijde van het wellnesscentrum Thermalp les Bains. Het eerste stukje van de route gaat door het dorp. Aan het einde van de Chemin Bellevue gaat de wandeling verder over een smal voetpad de berghelling naar beneden. Je wandelt hier door een prachtig met loofbossen begroeid lieflijk beekdal.

De smalle beek wordt een aantal malen via een voetbruggetje gekruist. Het beekdal was in deze tijd in het voorjaar bezaaid met vele kleurige veldbloemen. Hoe lager je de helling afzakt, des te meer maakt het loofbos plaats voor kleine alpenweiden. Het was nog vroeg in de ochtend. De dauw op het lange gras maakte mijn broekspijpen binnen de korst mogelijke tijd kledder nat.

Maar wat geeft het, dat droogt wel weer in de warme zuidelijke zon. Een stukje verder op, na een wat rommelig ogende boerderij, komen op een hoogte van circa 800 meter de eerste wijngaarden in het zicht. De druiventrossen waren nog maar klein. Het leek meer op een trosje kleine miniatuur erwten. Via smalle paden tussen de terrassen van de dicht op elkaar geplakte wijngaarden gaat het verder omlaag.
Werkelijke elk stukje grond op de berghelling is beplant met druivenranken. De wijnbouwers houden van fleurigheid, want de randen van de wijngaarden zijn beplant met prachtige bloeiende rozenstruiken of andere mooie bloemen. Ook vind je tussen de wijngaarden regelmatig een soort van volkstuinhuisjes. Ik neem aan dat deze huisjes tijdens de oogst dienen om te lunchen en uit te rusten van de zware arbeid. Want zwaar is het werk wel op deze steile hellingen.
Tijdens mijn tocht zag ik een aantal arbeiders in de wijngaarden bezig om de wijnranken te snoeien en op te binden. Inmiddels was het behoorlijk warm geworden en de met keien bezaaide grond straalde heel wat zonnewarmte terug omhoog naar de personen die zich toeristisch of beroepshalve in de wijngaarden op hielden. Een helikopter was bezig om de wijngaarden met een of ander spul te besproeien. En tractor kan natuurlijk op deze steile hellingen niets uitrichten.
Het eerste wijndorpje wat je op de route tegen komt is Montagnon. Ook hier heel veel kleurige rozenstruiken in de tuinen en langs de kant van de weg. Niet alleen de taal is in dit gedeelte van Zwitserland het Frans, maar ook heel de uitstraling van het dorpje en de inwoners kan eenvoudigweg niet Franser zijn dan hier. Mijn blik werd getrokken door een pastelkleurig suikerzoet beeld van een mooie jonge vrouw met een mand waaruit een klein katje omhoog klimt.
Het beeld mag dan wel vallen in de categorie kitsch, maar toch vond ik het in deze omgeving volledig tot zijn recht komen. Het volgende wijndorp is Produit. Dit dorp is een evenbeeld van het voorgaande Montagnon. Na Produit blijft de route bijna 3 km lang op een hoogte van rond 600 meter. Je wandeld hierbij continu door de wijngaarden, op smalle voetpaden, of over de wat bredere grintwegen, die dienen om in het najaar de oogst aan druiventrossen af te kunnen voeren naar de wijnmakerijen.
Op een gegeven moment moest ik weer een klein stukje terug lopen. Het pad wat ik op de digitale kaart voor de route had uitgekozen was inmiddels, met een stukje berghelling er bij, naar beneden gestort. Daar kon zelfs een klimgeit niet meer over heen! Via de verharde weg kon ik uiteindelijk weer de route oppikken. Nu wordt het wel even heel hard werken. Tot nu toe ging het wandelen heel gemakkelijk, want alles ging omlaag of bleef op de zelfde hoogte. Nu moet je weer helemaal omhoog, van de wijngaarden op rond 600 meter terug naar Ovronnaz op bijna 1300 meter hoogte.
Het is echter wel een prachtig stuk om te lopen. De route loopt afwisselend door bos of over alpenweiden. Daarbij heb je een wondermooi uitzicht over het brede Rhonedal en de smalle diepe vallei van de bergrivier Losentse. Vele zweetdruppeltjes verder kom je weer op het zelfde punt uit waar de wandeling via het kleine beekdal de helling af ging. Het is nu nog maar een klein stukje lopen door Ovronnaz voordat je weer helemaal thuis bent bent en de vermoeide ledematen verwend kunnen gaan worden.

Downloaden GPS track van de route klik hier

Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/

1 opmerking:

Unknown zei

Hoi, ziet er uit als interessante wandeling. De link naar de GPD track doet het echter niet meer. Heb je de track voor mij beschikbaar?