Blogarchief

zaterdag 21 augustus 2010

GPS wandeling Rondje Ovronnaz 14 km, hoogte: 1140 -1570 m, datum: 06-06-2010, Ovronnaz - Wallis, Zwitserland.

Het kleine vakantie- en kuuroord Ovronnaz ligt op een hoogte van circa 1300 m in het Franstalige Wallis op een op het zuiden liggend zonneterras van het Rhonedal. De regio rondom Ovronnaz biedt een mooi wandelpadennet door wijnbergen, over groene alpenweiden tot omhoog in de bergwereld van de Muveranketen en naar de Fully-See. Ovronnaz bereik je door vanaf de snelweg E62 ter hoogte van Rides de afslag Rides te nemen, waarna je door de wijngaarden via een een mooie smalle steile bergweg vol met haarspeldbochten, uiteindelijk in Ovronnaz ariveerd. Het klimaat is er verrukkelijk! In de avond strijkt de warme lucht, vanuit de overdag in de zuidelijke zon zinderende wijnbergen, weldadig langs het dorpje omhoog.
Het grote balkon om het appartement, wat ik deze vakantie in juni 2010 in Ovronnaz had gehuurd, kwam dan ook goed van pas. Tot laat in de avond kon je onder het genot van een goed glas plaatselijke gekoelde witte fendant wijn op het balkon blijven zitten en genieten van het schitterende uitzicht op de bergen en over het brede Rhonedal. Het appartementengebouw met zeven appartementen is drie jaar terug gebouwd. Het is gelegen aan de onderzijde van Thermalp les Bains, het wellnesscomplex met drie 32 tot 35 graden warme warmwaterbaden, restaurants en hotel. Alles heel stijlvol, mooi in het landschap geintegreerd, in laagbouw met gevels van hout. Het appartement wat ik had gehuurd is confortabel en leuk ingericht, met in de woonkamer aan de ene zijde witte muren en aan de andere zijde betimmerd met grenenhout en een glazen schuifpui naar het riante balkon. Ik voelde mij er direct thuis.
Op de eerste vakantiedag moest natuurlijk direct de omgeving worden verkend. Ik had daarvoor op de laptop een rondwandeling om Ovronnaz uitgezet. Via de zijkant van Thermaalp les Bains gaat het via een smal voetpad steil omhoog, tot aan een verharde weg. Na een paar honderd meter op de verharde weg gaat het over een smal bergpad verder. Ik had de hoogte lijnen op de topokaart niet zo goed bekeken. Daar werd ik al snel voor afgestraft! Het pad wat ik voor de GPS route had uitgekozen ging steil omhoog en bleek wat verder op over te gaan in een ruig bergpad voor geoefende bergbeklimmers met een berguitrusting. Daar ging ik mij de eerste vakantiedag niet aan wagen!
Het uitzicht was er echter schitterend en op een bank heb ik er een tijdje van genoten. Na weer een stukje terug gelopen te hebben, zag ik een pad wat veel gemakkelijker te belopen was. Er stond trouwens op deze plek een waarschuwingsbord voor de gevaarlijke bergweg, wat ik in eerste instantie over het hoofd had gezien. De wandeling gaat een stuk langs een boshelling vol met mooie bloemen naar beneden.
Bij het dorpje Mayens de Chamoson keert de route om en loop je over een verharde weg door alpenweiden met vele chalets weer terug omhoog. Deze wandeltocht heeft als doel om de omgeving van Ovronnaz te verkennen en blijft daarom min of meer de rand van het dorp volgen.

Het gaat nu de richting op van het berggehucht Patier. Voortdurend heb je daarbij mooie uitzichten over het steile dal van de bergrivier La Losentse. Na nog wat omzwervingen door de hellingbossen en alpenweiden, en een paar keer flink klimmen en dalen, wordt uiteindelijk het centrum van Ovronnaz bereikt.
Hier is een grote Coop super te vinden, het touristenbureau, een warme bakker en een aantal restaurants met uitnodigende terrassen. Je vind er zelfs een zelfbedieningstankstation en een flappentap. Deze laatste is hier echter wel bijna overbodig, want je kan er vrijwel overal met je Hollandse bankpas pinnen. Vanuit het centrum is het dan nog zo'n een kilometer terug naar beneden lopen naar het Thermalp les Bains.

Downloaden GPS track van de route klik hier

Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/

Geen opmerkingen: