Blogarchief

zondag 25 juli 2010

GPS wandeling Nollenkopf - Staldenkopf 14 km, hoogte: 600 -1100 m, datum: 02-06-2010, Tunau - Schwarzwald, Duitsland.

Er loopt een mooie smalle verharde bosweg, die met vele haarspeld bochten langs de helling van het hoogplateau van Herrenschwand, naar het 500 m lager gelegen Schonau in het Wiesental voert. De weg mag met de auto worden bereden. Tijdens dit prachtige autotochtje naar Schonau besloot ik om ook eens op een dag in dit mooie gebied te gaan wandelen.


Op de plek waar de bosweg op de bredere K6305 uitkomt vond ik op woensdag 2 juni 2010 bij de beek de Schliffbach een plaats om de auto te parkeren. Via een werkelijk schitterende bospad langs de beek gaat de wandeling vanaf het startpunt vrij steil omhoog naar het dorpje Tunau. Als een eventuele potentiele verblijfplaats voor een volgende vakantie in Schwarzwald scoort dit dorpje bij mij hoog. Het dorpje ligt aan de voet van de 1135 m hoge Staldenkopf en is omgeven door prachtige weilanden.  De verharde weg houdt hier op, waardoor het zeer rustig is gelegen.

Ik had niet vooraf een GPS route uitgezet. Ik volgde de paden die er aantrekkelijk uitzagen. Je kunt in het Zwarte Woud altijd twee richtingen op bij het wandelen en dat is omhoog of omlaag. Ik was laag begonnen als startpunt, dus kon alleen maar omhoog. Ik besloot de bergtoppen van de Nollenkopf  en de Staldenkopf  als wandeldoel uit te kiezen.

Vandaar af vond ik vast wel weer een weg om, vanaf de andere zijde van de bergtoppen, terug te keren. De kaart op het scherm van de GPS is met alle hoogtelijnen duidelijk genoeg om met hulp daarvan je weg door het berggebied goed te kunnen vinden.


Na Tunau gaat het over een smal pad door de weilanden rond het dorp verder omhoog totdat een wat bredere grintweg wordt bereikt. Dit is een van de wegen die in het verleden voor de bosbouw zijn aangelegd. Op de plaats waar de weg het bos binnen gaat stond een grote tractor van bosarbeiders dwars over de weg.

Met de kabellier van de traktor werden de omgehakte boomstammen met grof geweld door het bos de helling omhoog getrokken, naar de grintweg toe, waar ze opgeslagen werden. Ook hier heeft de moderne elektronica zijn intrede gedaan. Ik zag in eerste instantie niemand bij de tractor met de loeiende motor. De bosarbeider begeleide vanuit het bos de weg van de boomstam aan de kabellier omhoog met hulp van een afstandbediening. De onder het geweld van de kabellier schuddende tractor zag er maar gevaarlijk uit.

Ik besloot te wachten tot dat de bosarbeider met de afstandbediening mij in het oog kreeg. Hij gebaarde dat ik door kon lopen. Op een gegeven moment gaat de grintweg een andere richting op.  De wandelroute gaat vanaf hier door de beekbedding van de op dit stukje berghelling ontspruitende beek de Schliffbach verder omhoog, tot een wandel parkeerplaats langs de verharde bosweg van Herrenschwand naar Schonau wordt bereikt. Lekker gezeten in de zon, op de bank van de wandelhut die hier staat, heb ik wat gerust. Na de klim van 500 m omhoog was ik hier wel aan toe! Daarna blijft de wandelroute, langs de Nollenkopf en de Staldenkopf, geruime tijd over een grindweg op de zelfde hoogte van rond 1100 m schommelen. Je loopt continu door de bossen.

Op de plaatsen waar het bos is gekapt heb je spectaculaire uitzichten over de dalen waar Tunau en Schonau zijn gelegen. Na de Staldenkopf gaat het weer omlaag. Het eerste stuk over een prachtig steil smal bospad en wat verder op over een weer wat bredere oude met mos begroeide bosweg. Wat lager langs de helling neemt het gehalte aan loofbomen in de de bossen steeds verder toe. Er liggen hier prachtige beukenbossen. Dat is echt een genot om doorheen te wandelen. Zo nu en dan voert de route langs de bovenzijde van de tot aan de berghelling reikende weilanden vanuit het prachtige Wiesental.

Via een aantal langs de hellingen gelegen smalle bospaden keert de wandeling weer terug in de weilanden rond Tunau. Via twee steile veepaden door de weilanden kon ik gelukkig twee lange haarspeldbochten in de weg afsnijden. Dat scheelt direct zo'n anderhalf kilometer lopen! Via het gehucht Bischmatt bereikte ik uiteindelijk weer de auto, in de bocht van de K6305, bij de hier op deze plaats tot een flinke stroom aangegroeide beek de Schliffbach. Dan wacht nog een mooie autotocht, omhoog via Herrenschwand, weer terug naar gasthof Sternen in Schwarzenbach.

Downloaden GPS track van de route klik hier

Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/

Geen opmerkingen: