Blogarchief

zondag 15 februari 2009

Een GPS wandeling over de Rucphense Heide in het zonnige mooie Brabantse land 14 en 16 km.













Regelmatig ben ik op zoek naar wandelgebieden waar ik nog niet eerder ben geweest, en waar ik mogelijk een nieuwe GPS wandeling door heen zou kunnen gaan uitzetten. Een goed hulpmiddel hierbij is de kaart van Nederland op mijn website klik hier. Ik zoom dan zover in dat de provincie waar ik wil gaan wandelen volledig in beeld komt. De groene plekken van de natuurgebieden op de kaart vallen hierbij direct op. Ik zie aan de wandelfiguurtjes bij de startplaatsen of ik in dit gebied al eerder heb gewandeld. Is dit niet het geval dan ga ik direct met de topografische kaart aan de slag om een mooie nieuwe wandelroute over - bij voorkeur - onverharde paden uit te zetten. Daarbij raadpleeg ik andere bronnen op Internet, om te achterhalen of het beoogde wandelgbied inderdaad voor wandelaars vrij toegankelijk is. Op deze wijze is de GPS wandelroute over de Rucphense Heide 14 en 16 km ten oosten van Roosendaal ontstaan. Ik heb deze route op een zeer mooie windstille zaterdag 14 februari 2009 gelopen. De GPS wandeling start vanaf een klein parkeerterrein langs een zandweg, welke je kan bereiken door vanuit Rucphen, ter hoogte van Oud Kerkpad 42, rechtsaf te slaan. Een bord geeft bij de afslag het parkeerterrein aan, het kan niet missen!

De Rucphense Heide is een uitgestrekt heidegebeid. De heide is hier en daar vergrast. Daarnaast zijn er bossen, akkers en houtwallen. De heide ligt in de Rucphense bossen: een heuvelachtig terrein met dichte percelen dennenbos afgewisseld met percelen douglasspar, lariks, beuk en eik. In de bossen liggen enkele mooie weide- en heidevelden met brem en buntgras. Vroeger was het een stuifzandgebied; door de bebossing zijn er nu slechts een paar open stuifduinen over. In het naaldbos wordt gedund om meer variatie te verkrijgen. De Rucphense Bossen zijn eigendom van Natuurmonumenten en vormen onderdeel van een omvangrijk natuurgebied van zo’n 1.200 hectare. De heuvels en de vele alleenstaande grove dennen maken het gebied aantrekkelijk om te wandelen. Het eerste gedeelte van de wandeling loopt langs de rand van de bossen. Je hebt hierbij voortdurend uitzicht over de licht glooiende naast gelegen weilanden en akkers. Brabant op zijn mooist! Vooral bij het schitterende zonnige windstille winterweer, wat ik op deze dag trof. Helemaal 'top' om hier te wandelen! Ik liep voorbij een akker met hoge kaarsrechte vorens waar duidelijk de asperges straks naar boven moeten komen. Nu is alles nog bruin en kaal. De vogels in het bos hadden het voorjaar al in hun kopje en floten, in opkomende vlagen van verliefdheid, hun hoogste verleidingsgezang. Ook ik kreeg evenals de vogels, al lekker wandelend door de al reeds warme winterzon, voorjaarskriebels. Het zal echter nog wel geruime tijd duren voordat wij onze wandeltochten in korte broek en shirt kunnen gaan afleggen.

De wandeling gaat verder door een beukenbos. Even later komt de route uit op een open vlakte van zand en gras. Een eenzame pony kwam direct naar mij toe gelopen. Hij hoopte kennelijk op wat lekkers van mij te krijgen. Ik probeerde hem te aaien, maar schrok terug van zijn bijtende bek met grote gele tanden er in. Maar ja, zo zijn pony's nu eenmaal. Een beetje nukkig bij de eerste kennismaking. Weer wat verder op komt de wandeling uit op de open in de zon gelegen Rucphense Heide. Wat een heerlijk weer is het toch vandaag, bedacht ik mij niet voor de eerste keer deze dag. Ik besloot mijn jas uit te trekken, en de pas aangeschafte softshell zijn, in een testrapport in het blad 'Op Pad' luid bejubelde, warmte isolerende eigenschappen te laten waarmaken. En inderdaad, heerlijk warm deze softshell en toch ademend! Het was zelfs zulk lekker weer dat ik al op een vel plastic in de heide kon zitten, om uit te rusten, en wat te eten en drinken. Ik had vooraf de route bij de heide gedeeltelijk door de naast gelegen bossen uitgezet. Het was echter zo heerlijk wandelen op de Rucphense Heide, dat ik de wandeling heb aangepast, zodat deze nu volledig over de mooie heidevelden voert.

Na de heide volgt een gedeelte wandelen door afwisselend naald- en loofbossen. vlak bij de schietbaan van het Korps Commando Troepen ligt een grote grasvlakte uitnodigend te wenken in de al warme zon. Tijd om weer even op mijn vel plastic uit te blazen van het wandelen. Ik had net een broodje met kipfile naar binnen gewerkt toen er een hond kwam aan lopen. Deze rook kennelijk nog de lucht van de lekkere kipfile want hij was al snuffelend niet bij mij vandaan te krijgen. Het was ook een hele lieve hond die zich graag liet aaien. De eigenares kwam hem uiteindelijk maar bij mij weghalen. Anders had ik de hele verdere wandeling een hevig kwispelstaartende hond in mijn kielzog gehad. Het was heerlijk in het weiland aan de rand van het bos. Ik heb er zeker wel een kwartier in de zon op de grond gezeten. Maar er moet gewandeld worden, dus het was weer opstaan geblazen.

De schietbaan was op deze zaterdag niet in gebruik. De volgende twee kilometer loop je voortdurend door naaldbossen en loop je zo nu en dan langs militaire objecten die middels hekken zijn afgesloten. De wandelroute van 14 kilometer lengte vermijd dit militaire gedeelte. Je hebt dus zelf de keuze. De wandeling komt na zo'n tien kilometer langs een grote camping. Ik heb het niet gecontroleerd, maar het is zeer aannemelijk dat hier ook een horecagelegenheid zal zijn gevestigd. Daarna weer anderhalve kilometer verder op vind je een café midden in het bos, met uitnodigende bierreclames aan de gevel. Er stonden en paar paarden, met zadel en al opgetuigd, bij het café vastgebonden aan een boom. De paardrijders zaten natuurlijk in het café lekker aan het bier, dat kon niet missen! De wandelroute loopt nu door het buitengebied van het plaatsje Rucphen. De bossen worden veelvuldig afgewisseld door weilanden. Dat maakt het landschap interessanter en gevarieerder dan de overwegend naaldbossen, waar de route de laatste paar kilometer daarvoor door heen is gegaan. Dan is het niet ver meer naar de kleine parkeerplaats aan de zandweg waar de auto staat geparkeerd. Het was een heerlijke wandeling in het mooie Brabantse land op een uitgelezen mooie winterdag!

Naar de webpagina van de GPS wandeling klik hier
Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/

Geen opmerkingen: