Blogarchief

maandag 4 april 2011

Door bos en weiland, over heide en stuifzand, een mooie gevarieerde wandeling over het nieuwe klompenpad, het Eeskooterpad 15 km.

Regelmatig bezoek ik de website klompenpaden.nl om te kijken of er wellicht weer nieuwe klompenpaden bij zijn gekomen. Ik zag laatst dat er inderdaad weer een aantal nieuwe klompenpaden te verkennen zijn. Zaterdag 2 april 2011 was het schitterend warm voorjaarsweer. Een uitgelezen dag om het voor mij nieuwe Eeskooterpad  op de Veluwe rond Otterlo te gaan ontdekken. Het klompenpad begint bij Cafe-Restaurant De Waldhorn aan de Dorpsstraat 2 in Otterlo. Hier kun je ook de brochure van het Eeskooterpad aanschaffen.
De route is met wit/groene stickers, voorzien van een klomp, gemarkeerd. De GPS track van mijn wandeling wijkt enigszins af van de gemarkeerde route van het klompenpad. Door de GPS route te volgen vermijd je een stuk wandelen langs de druk bereden Harskamperweg. Bovendien vond ik het wandelen over de lange Boveneindseweg wel erg eentonig en heb ik een omweg gemaakt over de naast gelegen mooie heide. Al tijdens het uitstappen op het parkeerterrein van het restaurant werd mijn reukorganen gestreeld door de heerlijke geur van vers gebakken vis.
Ik had die ochtend al vroeg ontbeten, zodat ik best wel trek had. De verleidelijke geuren kwamen uit de wagen van een visverkoper, direct aan het begin van de Dorpsstraat. Na het nuttigen van een heerlijke grote warme vers gebakken lekkerbek ging ik dan uiteindelijk op weg. Na de Dorpsstraat gaat het linksaf een zandweg op. Halverwege de zandweg waren een aantal personen druk bezig om een grote stapel hout in stukken te zagen en hakken. Het ging hier duidelijk om het aanleggen van een voorraad brandhout voor de open haard.
Als ze dat allemaal klein hebben gehakt dan kunnen ze wel een paar jaren vooruit, zo groot was de stapel. Via een overstap wordt een weiland betreden. Het is echt een onvervalst klompenpad, waarbij je over particulier terrein, in de vorm van boerenerven en landerijen, mag wandelen. De route voert langs de ingang van het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Op deze mooie warme voorjaarsdag stond er een lange rij bezoekers voor de kassa. Na de ingang van het park volgt een lange kaarsrechte zandweg door een dennenbos.
Dat begon mij snel te vervelen en sloeg ik rechtsaf, via een kronkelig pad de naast gelegen half begroeide heide op. Via een grote boog over de heide kom je uiteindelijk weer op de zandweg terecht. De uitzichten op de heide zijn schitterend. Kort geleden zijn hier een groot aantal dennen gekapt, zodanig dat er naar alle kanten mooie uitzichten zijn ontstaan. Na de zandweg slaat de wandeling rechtsaf omhoog, over de bovenzijde van een groepje vroegere stuifduinen. De hoge duinen zijn in de loop der tijd begroeid geraakt met beukenbomen.
Over de toppen loopt een smal slingerend pad. Vanaf dit pad kun je genieten van prachtige vergezichten over de omliggende uitgestrekte heidevelden en stuifzanden. In het bos wat hierna volgt zag ik overal vlak bij de grond plukjes mos groeien, die een takje van een struik of onkruid gebruiken om hogere sferen op te zoeken. De drukke Arnhemseweg wordt over gestoken. Daarna gaat de wandeling verder langs een weide waarin een aantal prachtige zwartbruine glanzende paarden aan het grazen waren.
Halverwege het pad langs het weiland zag ik een vergeten rietenstoel staan. Een buitenkansje om even lekker te rusten en een broodje te eten. De eerder genuttigde gebakken lekkerbek was al allang weer vergeten. De paarden kwamen nieuwsgierig bij de afscheiding staan. Altijd leuk om zulke mooie glanzende gezonde paarden van nabij te bewonderen. Na een aantal aaien over hun bruine strak gespannen velletje gegeven te hebben, ging ik weer verder. De route passeert een camping. Je vind veel van deze schone goed onderhouden luxe campings in de streek rond Otterlo.
Op een gegeven moment worden de bossen verlaten en loopt de route van het klompenpad verder over graspaden over particulierterrein. Dat wordt ook steeds middels een bordje aangegeven, dat je je als bezoeker op dit particulierterrein aan enkele regels dient te houden. Bij een boerderij stond een picknicktafel met de uitnodigende tekst 'Effe Ruste'. Dat was wel aan mij besteed. Ik ben nu eenmaal een hele luie GPS wandelaar. Wat verder op voert de route langs een schaapskooi met de naam 'Eeskooten op de Veluwe'.
Hier heeft duidelijk het klompenpad zijn naam van ontleend. De druk bereden Harskamperweg wordt overgestoken. De GPS wandeling verlaat hier de oorspronkelijke route van het klompenpad. Via een hekje wordt een stukje voor wandelaars opengesteld militairterrein betreden. Een mooi stukje bos met een oude stuifduin, een weiland en een meertje. In het bos wordt weer een stukje van het klompenpad opgepakt. Na een rondje wandelen over het militairterrein wordt het weer door het zelfde klaphek verlaten.
Nu is het nog maar 800 meter wandelen langs de Harskamperweg, vol met lawaaierige motorrijders, tot het parkeerterrein van het restaurant De Waldhorn wordt bereikt. Na nog een lekker ijsje gekocht te hebben, ging ik weer, vol tevredenheid over deze geslaagde heerlijke wandeldag, huiswaarts.

Naar de webpagina van de GPS wandeling klik hier
Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/