Blogarchief

maandag 20 december 2010

GPS wandeling Verines 6 km, hoogte: 780 - 1060 m, datum: 17-06-2010, Verines - Wallis, Zwitserland.

Ik had al op een informatiebord gezien dat de wandeltocht die ik op deze vakantiedag wilde maken uit veiligheidsoverwegingen wellicht niet te volbrengen was. De oversteek van de bergrivier La Losentse op circa 1100 m hoogte was gevaarlijk en alleen voor zeer geoefende bergwandelaars te volbrengen, zo las ik. Tja, zien is geloven niet waar? Dus ik ging het toch maar proberen, of ik de vooraf uitgezette wandelroute over dit als gevaarlijk aangemerkte oversteek toch af kon leggen. De wandelroute start op een hoogte van 780 m, vanaf een haarspeldbocht in de steile bergweg tussen Ovronnaz en Grugnay, vlakbij een waterval van de bergrivier La Losentse.
Op deze plaats in de haarspeldbocht is gelegenheid om de auto in de berm van de weg te parkeren. Via een smal bergpad gaat het vrij steil omhoog. Het begon helaas een beetje te regenen. Het pad was best wel glibberig dus ik moest elke stap goed opletten om niet uit te glijden, om daarmee een mogelijke smak in de wildstromende lager gelegen bergrivier te voorkomen. De natuur rond het bergpad is schitterend. Je klimt door prachtige dichte loofbossen met voortdurend spectaculaire uitzichten over het steile dal van de bergrivier. Halverwege de klim omhoog zag ik een degelijke voetgangersbrug over de bergrivier liggen.
Mocht het mij niet lukken om de oversteek hogerop te maken, dan kon ik altijd nog terugkeren naar dit punt, om daarna als nog aan de overzijde van het dal mijn wandeling verder te vervolgen. En ja hoor, zo'n 2 km en veel gezwoeg hogerop zag ik dat het inderdaad veel te gevaarlijk was om in mijn eentje, vooral ook door het regenachtige weer, de oversteek over de bergrivier te maken. Een groot stuk van het bergpad was door het wild stromende water weggeslagen en in de diepte verdwenen. Super link voor een eenzame wandelaar op leeftijd om zich daar al glibberend overheen te wagen! Dan maar weer omlaag naar het punt waar via de voetbrug wel een veilige oversteek over de bergrivier was te maken.
Ik bleek in een soort van goudkust terecht gekomen te zijn. De meest riante villa's en chalets waren er op deze zijde van de berghelling van het dal te vinden. Blijkbaar is het dorpje Verines een plaats waar de fabrieks- en bankdirecteuren uit het grote bedrijvige Sion in het Rhonedal hun woonpaleis neer hebben laten zetten. De route loopt op dit stuk over een verharde weg, want de grote dure luxe auto's die bij de chalets geparkeerd staan vereisen nu eenmaal dergelijke goede geasfalteerde wegen. Uiteindelijk gaat de wandeling weer verder over een smal onverhard pad. Dit pad blijkt een onderdeel te zijn van een oude vergeten bisse, en wel de Bisse Dapleyes. Vroeger waren dergelijke kunstmatig aangelegde beekjes langs de berghellingen essentieel, om het boerenbedrijf langs de in de zomer soms zeer droge berghellingen van het Rhonedal mogelijk te maken. De bisses voerden van veraf het water van een bergrivier aan om hiermee terplaatse de weilanden en akkers te kunnen bevloeien. Om de bisses te kunnen onderhouden, werd er altijd gelijk een voetpad langs de beekjes aangelegd.
Op veel plaatsen langs de hellingen van het Rhonedal zijn dergelijke oude bisses tot prachtige wandelpaden getransformeerd, die door het gelijkmatige hoogte-verloop voor iedere wandelaar, jong en oud, goed toegankelijk zijn. De druilige regen op deze dag ging over in grote kledderige vlokken natte sneeuw. Dat was niet aangenaam meer! Het confortabele appartement in Ovronnaz lonkte mij toe.Wandelen met een GPS is gemakkelijk. Je ziet precies op het kaartje waar je bent en hoe je weer zo snel mogelijk terug bij de auto kunt komen. Ik zag dat het mogelijk was om langs de bergbeek Torrent de Cry via een smal steil pad weer omlaag te gaan. Dit bleek een schitterend pad te zijn, waarbij je langs de rand van een steil ravijn toch veilig omlaag kon lopen. Wat wel opvalt op deze helling van het dal zijn de prachtige exotische bloemen die hier bloeien. Een gedeelte hiervan is wel aangeplant in de tuinen van de grote chalets, maar je vind ook veel prachtige veldbloemen langs de paden. Het laatste stukje van de route gaat over een brede asfaltweg waarmee ook de bergrivier La Losentse weer wordt overgestoken. Dan is het nog een klein half uurtje rijden over de steile bergweg omhoog, terug naar Ovronnaz.

Downloaden GPS track van de route klik hier

Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/

Geen opmerkingen: