Blogarchief

zaterdag 17 juli 2010

Wandelen door de bossen, langs weilanden, akkers en waterpartijen in het natuurgebied Engelenstede 14 km

Tijdens het zoeken naar een mooi gebied om een GPS wandeling uit te zetten kwam ik uit op het natuurgebied Engelenstede ten Oosten van Den Bosch. Deze streek ligt lekker dicht bij mijn woonplaatst zodat ik hiervoor niet ver hoeft te rijden. De wandeltocht begint vanaf een klein parkeerterrein aan de Kaathoven, Berlicum. Ik heb deze parkeerplaats gevonden door met hulp van Google Streetview de weg af te zoeken. Voor mij is dit programma tegenwoordig een uitkomst bij het uitzetten van GPS wandelingen, waarbij een geschikte parkeergelegenheid bij het startpunt moet worden gevonden!

De wandeling loopt voor een gedeelte over een route die door het IVN in het natuurgebied is uitgezet. Dit stukje met een lengte van 4 km is zo mooi dat ik gedeeltelijk afgeweken ben van de door mij uitgezette GPS route en deze route van het IVN verder heb gevolgd. De Engelenstede dankt haar naam aan de Boerenhoeve, die in 1760 in het noordelijke gedeelte stond. De eigenaar, de heer van Engelen, had aan de zijkant van zijn boerderij een engel ingemetseld.

Omstreeks 1911 is de familie Hunink een belangrijk eigenaar in het gebied geworden. Engelenstede is een restant van een heidegebied met vennen, dat in natte perioden plaatselijk erg drassig is. Om het overtollig water af te voeren, werd de Wetering gegraven. Landschappelijk gezien valt het gebied onder de jonge ontginningen, omdat de omgeving pas rond de eeuwwisseling werd ontgonnen. De Wetering mondt in ‘s-Hertogenbosch uit in het riviertje de Aa.

Het bos is aangeplant voor de mijnbouw: stuthout voor de kolenmijnen in Limburg. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd een groot deel van het bos omgehakt. Eerst door de Duitsers en later ook door de Engelsen, die in het gebied waren gelegerd. Na de oorlog is een groot deel herplant, ook weer met naaldhout. Het Stadsgewest ‘s-Hertogenbosch heeft erin 1980 bos- en landbouwgronden aangekocht voor de regionale open luchtrecreatie.

Voor de recreatieve inrichting zijn landbouwgronden bebost, open plekken gemaakt in het bestaande bos, wandel- en ruiterpaden aangelegd en is de waterplas in het zuiden gegraven. Een van de twee opritten van het parkeerterreintje op het startpunt, eigenlijk niet meer dan een open grasplek in het bos, was verspert door een enorme modderige waterplas. Een restant van de heftige onweersbuien van de laatste dagen.

Op deze warme vrijdag 16 juli 2010 was het weer lekker zonnig. Er stond een stevige bries, aangenaam wandelweer dus, ik had er zin in. Het eerste stukje van de route loopt over een onverhard fietspad langs de weg. Daarna wordt de weg overgestoken en gaat het verder over een smal pad vol met kronkels. Je wordt er bijna draaierig van! Uiteindelijk kom je uit langs een wetering en gaat het verder langs de oever.

Het recreatiecentrum De Hooghei heeft voor sportieve activiteiten een aantal touwbruggen over de wetering gespannen. De wetering is, zo prachtig gelegen tussen de bossen en weilanden, zeer uitnodigend om verder langs te wandelen. Ook op dit mooie stuk heb ik geïmproviseerd en de vooraf uitgezette GPS route verlaten. Dat doe ik graag. Ik vind dat avontuurlijk. Meestal is de vooraf thuis uitgezette GPS route niet meer dan een richtlijn en volg ik graag de uitnodigende mooie paden die ik onderweg tegen kom. Met een GPS apparaat in de zak kan je altijd verder op de originele track weer oppikken. Het bosgebied is niet zo groot. De oppervlakte is circa 80 ha, maar door de omliggende weilanden, akkers en waterpartijen, welke worden doorsneden door onverharde wandelpaden, kun je er heerlijk wandelen en dwalen. Kortom, ik heb van de wandeltocht genoten en ben inmiddels op de topografische kaart op zoek naar mogelijkheden om dit gebied later weer eens tijdens een andere GPS wandeling aan te doen.

Naar de webpagina van de GPS wandeling klik hier
Meer wandelingen op de website http://www.jvanderperk.nl/